Al sinds het schooljaar 2011-2012 gebruiken wij de Kanjertraining op onze school.
Een goed sociaal klimaat is een basis voor ontwikkeling. Door de instemming van ouders en leerkrachten onderschrijven wij gezamenlijk de uitgangspunten van de Kanjertraining en zetten wij ons gezamenlijk in om volgens de uitgangspunten van de Kanjertraining te handelen. De bedoeling van het gebruiken van de Kanjertraining is het creëren van een duidelijk en veilig schoolklimaat voor de leerlingen, ouders en het team van De Anjelier. Meer informatie vindt u op de website van de Kanjertraining (www.kanjertraining.nl).
De lessen gaan uit van een positieve levensvisie. Ze zijn toekomst- en oplossingsgericht.
Groeimindset
Alle kinderen verschillen. Dat is het uitgangspunt van ons onderwijs op de Anjelier. Kinderen verschillen in waar ze goed en minder goed in zijn. Zo heeft ieder kind zijn kwaliteiten en voorkeuren. Op onze school willen wij dat ieder kind tot zijn recht komt, zich veilig en gerespecteerd voelt en kan leren. In deze psychologische basisbehoeften (autonomie, relatie en competentie) verschillen kinderen niet. Wij willen de kinderen benaderen vanuit een groeimindset. Vanuit deze groeimindset geloven wij dat kwaliteiten, intelligentie en persoonlijkheid niet vaststaan, maar dat je je verder kunt ontwikkelen door te leren en ervaringen op te doen. Een kind met deze houding durft meer zichzelf te zijn. Het kan zich door middel van een groeimindset ontwikkelen. Fouten maken hoort er voor kinderen gewoon bij: je kunt er iets van leren en je kunt jezelf verbeteren. We richten ons steeds meer op het leerproces en minder op het resultaat. Wij geven bijvoorbeeld de cijfers van methodetoetsen niet meer aan de kinderen of mee naar huis. Deze cijfers zijn er puur voor de leerkracht om de ontwikkeling van kinderen in de gaten te houden, kijken of de doelen bereikt zijn, dit te bespreken met de kinderen en het lesaanbod waar nodig aan te passen.
We maken gebruik van de groeimindset in combinatie met de Kanjertraining. De Kanjertraining richt zich op het sociaal-emotioneel welbevinden en omgang met elkaar en de Mindset richt zich om omgaan met jezelf en je werkhouding. Door deze twee te combineren maken we gebruik van het sterkste van beide en wordt er een stevige basis gelegd voor de basisbehoefte van kinderen in de klas.
Meldcode
Beroepskrachten die werken met jongeren, zoals een basisschool, zijn verplicht een meldcode te gebruiken bij signalen van huiselijk geweld, een onveilige thuissituatie of kindermishandeling. Dit betreft zowel fysieke als psychische mishandeling en verwaarlozing. De meldcode draagt eraan bij dat bij signalen op dit gebied zo snel en adequaat mogelijk hulp kan worden geboden.
De meldcode helpt scholen bij het melden van deze signalen en bestaat uit 5 stappen:
Stap 1: In kaart brengen van signalen
Stap 2: Overleggen met collega en/of (anoniem) raadplegen van Veilig Thuis
Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n)
Stap 4: Wegen a.d.h.v. vijf afwegingsvragen
Stap 5: Beslissen: melden bij Veilig Thuis en/of zelf hulp verlenen
Via onderstaande link kunt u zien wat de meldcode inhoudt en welke stappen er gevolgd worden.
meldcode